Verlossende aflossers: Crowdfunding, wees alert

dinsdag 14 juli 2015

Crowdfunding, wees alert

Zelf hebben we vorige maand onze eerste investering gedaan in een groot crowdfunding project bij ons in de stad. Vanaf 75% opbrengst staken wij zelf in met 1.000 euro waar 25% rendement op staat wat over 3 jaar in 3 termijnen wordt uitgekeerd. 5% per jaar bouw je op. Via crowdaboutnow.nl zagen we het project Het Lokaal. Het Lokaal, foodhal met regionale producten in stad Amersfoort gaat als een speer. De 100% start voor 150.000 euro is ruimschoots gehaald en inmiddels crowdfunden ze nu nog door om te proberen 250.000 te halen. We worden om de paar weken uitgebreid per mail op de hoogte gehouden. Om dit moment van schrijven staan ze op 109%. Het project voelt helemaal goed en is tastbaar voor ons omdat het in onze gemeente is.

Verder hadden we een 2e project op het oog via crowdaboutnow, dat van Yogaground. Leek me ook een goede investering over 48 maanden (4 jaar) een nominale rente van 5%. Ook daar wilden we aanvankelijk 1.000 euro in steken. Echter blijft dit project, op moment van schrijven, al een maandje op 71% hangen. Jammer, want ik heb er wel een goed gevoel bij bij het concept. Alleen is de locatie in Rotterdam. Echter vond ik dat geen probleem maar Natas had er wat meer moeite mee. Die wil volledig iets met het project hebben.
Maar omdat dit project al tijdje bleef hangen ging ik weer eens door de projecten heen bij crowdaboutnow en zag dat sommigen ook succesvol binnenlopen en anderen totaal niet.

Vorige week zagen we een nieuw project Poetsen met Plezier. Ik was meteen getriggerd door het rendement (22% binnen 4 jaar, 5,5% rente pj) en stond na 3 dagen al op 18%. Verder werden we helemaal verliefd op dit project want het bedrijf wil MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), mensen met plezier hun werk laten doen, investeren in groene energie door elektrische autos, milieuvriendelijke schoonmaak middelen en alles wat je leest klinkt helemaal zoals wij in het leven staan. Dus dat leek ons wel wat. Al handenwrijvend zouden we hier ook op 75% opbrengst insteken en dat zou snel gaan want na een kleine week stond dit project al op 41%.
Op moment van schrijven, staat dit project inmiddels op 50%. De 25.000 euro investering is al voor de helft behaald.

Dit project deed me herinneren aan de uitzending van VPRO's Tegenlicht 'Kantelaars' over mensen en bedrijven die bezig zijn de wereld te veranderen. In die uitzending ging het ook over een schoonmaakbedrijf waarbij de schoonmakers zelf in deze cooperatie mede eigenaar zijn en zeggenschap hebben. Was een erg charmant voorbeeld dus ik googlen en kwam op SchoonGewoon. Dit was niet het bedrijf van Poetsen met Plezier en waren, helaas dacht ik nog, niet gelieerd.
Nu ziet de website van Schoon Gewoon er niet echt flitsend uit maar vond wel veel informatie over de organisatie en haar lijst van bedrijven. Toevalligerwijs staat ook het bedrijf waar ik werk, in Zeist, als 1 van hun klanten. Helemaal goed dus. Vervolgens ging ik maar naar de website van Poetsen met Plezier en was wel eens benieuwd wie hun referenties waren. Maar die zijn er niet te vinden op de website. Geen transparant beeld van (aantal) werknemers en projecten, maar vooral veel 'branding' en info waar ze voor staan. Ik begon te twijfelen of ik het wel moest doen. Bij twijfel niet doen is het devies dus legde ik het voor aan Natasja om er van af te zien.

Ik kan niet zeggen dat Poetsen met Plezier fraude pleegt met crowdfunden, maar het zeer hoge rendement, vele beloningen met de crowdfunding (ook nog geld voor goede doelen), de Facebook pagina (400 volgers, weinig actief), zijn LinkedIn bedrijfspagina (met 4 'anonieme' leden waarvan 1 schoonmaker die werk zoekt) geeft niet veel vertrouwen.
Ik denk dan, nieuwe tijden nieuwe boeven en kreeg een Radar uitzending gevoel. Laten we hopen dat ik helemaal ongelijk heb en dat alles klopt van PMP want zulk gedachtengoed voor mens en samenleving moedigen wij alleen maar aan. Wat mij betreft luister ik naar mijn gevoel om het toch niet te doen.

In ieder geval kwamen wij thuis op de vraag of we überhaupt nog extra 1.000 euro zouden moeten investeren? Kunnen ook dat geld gewoon in het potje Onvoorziene Zaken stoppen. Daar is nu 2.500 euro voor gereserveerd en volgens Nibud norm moet dat met ons huishouden 4.100 euro zijn. Met dat besef doen we dat en zijn we blij met 1 crowdfund project wat dichtbij ons is en tastbaar gaat worden. Deze week liet Het Lokaal per nieuwsbrief weten dat de gemeente akkoord geeft op alle vergunningen om te verbouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten