Verlossende aflossers: Extra aflossen sneller en consuminder mentaliteit

maandag 10 augustus 2015

Extra aflossen sneller en consuminder mentaliteit

Vlak voor onze vakantie hebben we onze 2e verzoek voor extra aflossing ingediend bij hypotheekadministratiebedrijf Quion die de hypotheken beheert van onze geldverstrekker BNP Paribas. Moesten we het tot voor kort nog met een ingevuld formulier doen getekend maar wel gescand per mail indienend, kunnen we vanaf recentelijk op elk gewenst moment aflossen door het geld over te maken ovv leningdeelnummer en onze namen. Helemaal perfect omdat je een dag voor de eerste maand nog kan overmaken en het door hun laten verwerken.

Mede we zo bezig zijn met geld vrijmaken, wat tot op heden ook nog steeds meer en meer blijkt te kunnen, verwachten we zelfs nog voor eind dit jaar weer een extra aflossing te kunnen doen.
Hangt wel samen met het verloop van mijn werk, hoe lang ik daar kan blijven en of ik een nieuwe, naar evenredig inkomen, baan kan vinden als huidige ophoudt. Maar dat is hopelijk pas over paar maanden aan de orde. In de tussentijd rekenenen we ons rijk en zijn we weer keer op keer verrast dat we zoveel meer kunnen aflossen dan bij aanvang dit jaar gedacht. Zo zie je maar, dat als je begint en door het te doen er nog veel meer te halen valt uit consuminderen en bewust leven.
Wij consuminderen inmiddels 2,5 jaar en nog steeds maken we slagen. Dit keer heb ik (hoef niet in de wij te praten ;-) me aan het vakantiebudget weten te houden. Simpelweg door aan het budget te houden en actief in de vakantie te beheren. Zo gingen er dit keer geen onnodig extra souvenirs mee naar huis voor de korte bevredigingen voor mezelf. Waar we voorheen 200 euro voor wijn reserveerden liep dat wel eens uit op > 500 euro aan wijndozen in de auto terug naar huis.

Zo heeft het consuminderen ook de drang van het willen hebben van spullen veranderd en ook al de hoeveelheid mee terug willen nemen aan spullen. OK OK die 2e Finlandia wodka fles mee naar huis is nog een nawerking van de gewoonte van 'ook wulluh hebbuh'.

Voor oktober hebben we nog een 'Tering naar de Nering' actie gepland wat goed is voor je eigen dankbaarheid in het leven van wat je wel hebt. Maar ook om meer te kunnen sparen. Doel is 1 maand huishoudgeld op 250 euro zetten, de helft wat we normaal gunnen.

Maar euh, deze blog ging over sneller en makkelijker extra aflossen ... :-)
Heel fijn dus dat Quion ons makkelijker laat aflossen wat meer uitnodigt snel en vaker tussentijds af te lossen. Elke 1.000 euro aflossing is voor ons 4,92 euro per maand minder lasten. En dat tellen we weer op bij de extra spaar per maand.

Extra aflossen versterkt het consuminderen en we genieten daar nog dubbel van omdat het goed voelt en we genieten. Zo hebben we afgelopen zaterdag voor 12 euro kleding gekocht bij de Spullenhulp, kwaliteit kleding: 2 korte broeken en 3 t-shirts. Als ik zeg dat we dit in de winkel hebben gekocht geloof je het direct.

Als je een gratis, wel wat gedateerd, e-boek wilt lezen raad ik je 'Je geld of je leven' aan. Was mijn leesvoer in de vakantie. Zelf ben ik snel door het hoofdstuk, de boekhouding tips, gegaan want dat is me te gedetailleerd, ik hanteer een simpelere doch effectievere boekhouding. Maar voor mindset, motivatie en bewustwording is dit boek erg leuk om te lezen. Uiteindelijk moet je je eigen standaard bepalen.

2 opmerkingen:

  1. Hoi, ook wij zitten bij BNP Paribas / Quion. In 2013 het licht gezien en beseft dat we een schuld hebben die ons per maand een heleboel rente kost, en die rente rechtstreeks de vuilnisbak in gaat en de hoogte van de hypotheekschuld onveranderd hoog blijft. We hadden goed gespaard sinds jaar van aankoop (2004) en omdat wij geen big spenders zijn en het geld toch maar staat te staan op de spaarrek. besloten om eens flink te gaan aflossen; in 2013 en 2014 kon dat nog onbeperkt omdat de marktrente hoger was dan onze rente. Binnen 1 jaar (2013 en 2014) ca. de helft afgelost, ongeveer 92.000 euro......misselijkmakend hoog bedrag maar ja, schuld is schuld en die moet betaald worden en hoe sneller hoe goedkoper uiteindelijk. Momenteel is de marktrente lager dan die van ons (betalen nu 4.7 % / looptijd nog 14 jr. :-( en kunnen we nog maar 10 % van de initiele hoofdsom per kalenderjaar aflossen; dec. 2015 10 % afgelost en vandaag nog eens 10 % waardoor onze hypotheek in 2,5 jr. van ruim 184.000 euro gedaald is naar onder de 67.000 euro....scheelt ons honderden euro's netto per maand, met 1 inkomen sparen we ruim 1000 euro p/mnd., vakantiegeld, bonusje en verkoop vakantiedagen niet meegerekend.
    Wij zijn dit jaar dus klaar met aflossen en gaan weer vrolijk verder sparen, met de 2 x 10 % aflossingen van afgelopen maand besparen we weer 70 euro netto p/mnd. Ik kan enkel hopen dat ik mijn baan blijf houden, ik ben niet hoog opgeleid en verdien naar verhouding goed / heb een o.k. baan.
    ALS ik mijn baan blijf houden los ik 10 % per jaar af totdat de hypoth. weg is. Met een beetje mazzel wordt de waarde van onze KEW ook nog wat hoger de komende jaren zodat we minder spaargeld nodig hebben om op de 0 uit te komen...
    Hebben jullie ooit gevraagd of BNP openstaat voor aflossingen van > 10 % ?
    Leuke blog overigens, ik ga eens wat rondneuzen hier:) Succes en veel voldoening gewenst met het onafhankelijk worden van hoge salarissen en schuldeisers :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen dat je ook een BNP / Quion klant bent, en wat geweldig dat jullie zo snel al konden aflossen. Dank voor je hele verhaal. Wij kunnen nog niet zo hard gaat als jullie en meer dan 10% per jaar lukt ons voorlopig ook niet. Voor 2015 hebben we het doel van 11.000 of meer af te lossen maar ook bij mij afhankelijk hoe lang ik mijn huidige (in mijn geval tijdelijke) baan weet te behouden en/of over ga naar een baan die evenredig verdiend. We kunnen niet op 1 salaris leven wel met minder inkomen van mijn kant maar goed dan gaat 11.000 euro extra aflossen ook niet gebeuren. Sinds we begonnen zijn zijn we reuze blij en trots wat we al hebben behaald en het heeft ons ook meer doen consuminderen wat we erg leuk vinden. Je leeft zoveel bewuster met alles en je hebt minder nodig in je leven. Wat een rijkdom is dat.

      Verwijderen