Verlossende aflossers: Terugblik 2015, vooruitzicht 2016

dinsdag 29 december 2015

Terugblik 2015, vooruitzicht 2016

Terugblik 2015
Deze blog ben ik begonnen om net als alle andere bloggers die bloggen over consuminderen en extra aflossen en mij inspireerde en motiveerde, iets bij te dragen aan anderen. Bloggers zoals Zuinigaan, Min of Meer, Lekker Leven Met Minder, Financieel Onafhankelijk in 10 jaar, Wat kost een gezin en nog veel meer, hebben ons veel informatie en kennis gegeven en ons weten toe te zetten onze stappen te nemen. Met onze situatie en ontwikkeling hoop ik dat ook weer door te geven aan anderen. Dat ze zien dat ook mensen met erg hoge schulden in staat zijn veel meer te kunnen aflossen dan aanvankelijk voor mogelijk was geacht. Enkel door te beginnen en langzamerhand te ontdekken waar er nog meer te realiseren is. Dat je tevens ontdekt dat het je welzijn enorm vergroot omdat je geniet van je bewustwording en mijlpalen.

Ik weet nog dat ik begin dit jaar nadacht of extra aflossen iets voor ons was. Daar kwam snel het gevoel dat het voor ons weinig nut had en het een druppel op de gloeiende plaat zou zijn. Want met een hypotheekshuld van 280.000 lijkt volledig aflossen of de helft er van niet reëel. De eerste voorbeelden die ik vond waren van mensen die nog minder dan 40.000 hoefde af te lossen op de hele hypotheek. Dus waarom zou ik aan iets veel grootser en onbereikbaarders beginnen.
Ik las over meer ervaringen van aflossers met uiteenlopende voorbeelden en kwam zo bij mensen die een evenredige schuld hebben als wij maar wel waren begonnen. Dat was de trigger dat het ook voor ons niet onmogelijk zou moeten zijn. De eerste stap was een spaarpot aanleggen waar we gericht maandelijks voor gingen sparen voor 'Extra aflossen'. Alleen in het begin werd dit potje voor algemene doelen gebruikt. Ook had ik in januari een aflosnota opgevraagd bij de geldgever met het idee om, met de huidige lage rente, een overstap te maken. Helaas zou onze boete 25.000 zijn en dat geld hadden we niet. Dus dat idee kon van de baan.

In mei zetten we onze eerste extra aflossing a 3.000 euro in gang. We waren overtuigd dat we stapjes moesten maken. Ik had me via de blog van Min of Meer me ingelezen over omzetten van Hybride Spaar naar Annuitair. Nadat in eerste instantie onze hypotheekadviseur zich afvroeg of het wel de moeite was, bleek het na berekening wel voordelig te zijn. TIP: vraag bij twijfel van je hypotheekadviseur toch een offerte of berekening.
In de zomer konden we mede door mijn tijdelijke baan er van uit gaan dat we totaal 6.000 euro zouden kunnen aflossen op het Aflossingsvrije deel. Niet wetende dat we nog veel verder zouden komen met waar we aan begonnen waren.

Vanaf juni zijn we weer eens dieper gaan kijken naar de boekhouding en bleven we nog steeds mogelijkheden ontdekken om op te besparen. Zo ook werd het verbruik van energie spelenderwijs aangescherpt. En dan waren we al 2 jaar bewust met energie bezig. Zo kon dit jaar bijvoorbeeld de temperatuur nog lager in huis. Onze lichamen wennen duidelijk aan de aangepaste temperatuur.

Zelfs als je zo bewust met boekhouding en alles bezig bent, laat je nog mogelijkheden liggen en hebben we tot in december nog de aller allerlaatste aanpassingen weten te realiseren door over te stappen. Wat een winst is daar te halen zeg!
Zo zijn we niet weggegaan bij Greenchoice vanwege ontevredenheid, absoluut niet. Maar met een simpele overstap naar een andere groene leverancier als Qurrent verdienen we 175 euro. En de moeite? Slechts 5 minuten inspanning om over te stappen, klik klik klik via internet, de overstap wordt verder verzorgd door de nieuwe leverancier. Dat verdien ik niet eens aan geld bij euroclix in 1 jaar, laat staan dat je dit geld verdienen kan met rente in een jaar.
Interesse in overstappen naar Qurrent? Via deze weg kan je met mijn vriendenkorting nog een extra 12,50 euro korting verdienen bij je eigen overstap, dus 187,50 euro, zie hier mijn vriendenkorting.

Naast de besparingen en overstappen heb ik mijn boekhouding verfijnd in een Excelsheet. En heb ik dit zo ingericht voor volgend jaar dat ik het maandelijks verbruik op water en elektriciteit kan bijhouden.

Verbruik
Zie hier wat besparingen op verbruik en dan zien wij niet af, sterker nog, we genieten van alles:

- Water van 78m3 naar 58m3 (20m3 minder verbruikt), periode 1-1-15 t/m 28-12-15
HOE? Door niet altijd door te trekken, korter te douchen en water niet onnodig te laten stromen.

- Elektriciteit van 2316kWh naar +/- 1786kWh (530kWh minder), periode 9-2-15 t/m 28-12-15
HOE? Door de TL buizen in de keuken te vervangen met LED verlichting vanaf begin dit jaar, ik door mijn baan minder thuis hoef op te laden voor telefoon en laptop. En we mijn oude HiFi systeem met grote boxen (7 snoeren) weg hebben gedaan en ingeruild voor een Sonos playbar en 2 Play3's (3 snoeren).

- Gas van 654m3 naar +/-302m3 (352m3 minder), periode 9-2-15 t/m 28-12-15
HOE? Door nog minder snel of lang de verwarming aan te zetten, doordat ik een tijdelijke baan heb waardoor ik thuis niet onnodig hoef te stoken, omdat het enorm zachte winter is, maar zeker omdat we inmiddels met fleece gewend zijn aan 16 a 17 graden in huis. EN omdat we vaak koud douchen en soms met lauw kort.

Laatste besparing is aanpassing van onze autoverzekering, van Allrisk naar beperkte casco. Dat kan nu omdat onze auto inmiddels 7 jaar oud is. En uiteraard een risico maar we zijn nu zo ingesteld dat verlies te nemen en zijn we bereid om een klein goedkoop autootje te nemen. Willen we over een paar jaar sowieso wel gaan doen. Maar tot die tijd genieten we van onze Toyota Prius.

Verkoop spullen
Dit jaar hebben we 4.399,14 euro verdiend aan onze spullen, voornamelijk via marktplaats maar ook koningsdag. Daar zit uiteraard mijn HiFi en cd collectie tussen maar toch er zijn zoveel meer spullen verkocht dan aanvankelijk gedacht te kunnen. Ook hier, iedere keer als je denkt dat je niets meer kan verkopen vind je wel iets in huis wat je niet meer gebruikt. Laatst nog onze Senseo apparaat. Was er voor 15 euro binnen een paar dagen verkocht. En het zijn deze kleine bedragen die we consequent ook wegzetten naar de Aflos spaar.

Huishoud budget
Ons vastgesteld budget van 500 per maand hebben we nu variabel gemaakt. Zo doen we een paar keer per jaar een 'tering naar de nering' maand om dan weer wat ruimer. Door per maand het budget te variëren bespaar je ook ongemerkt geld. Nu willen we op gemiddeld 400 euro per maand gaan zitten. Dat kan ene keer 250 euro zijn, 350 of 400 tot 500 euro per maand. De afwisseling maakt het ook leuk en spannend. Constant 250 of 300 zouden we niet volhouden.

Besparing op 1 maand na 1 jaar
In januari kom ik met de besparingsverschillen tussen januari 2015 en januari 2016. Maar kan jullie melden dat dit ruim 300 euro is. In de blog welke ik volgend jaar zal publiceren zal ik tonen welke lasten en bedragen dat zijn. Waar en hoe we hebben bespaard.

Terugkijkend op het aflossen hebben we onze Hybride spaar omgezet naar Annuitair waarmee we de schuld verlaagde naar +/- 90.000 euro (was 100.000) en we boven verwachting wisten af te lossen op het Aflossingsvrije deel tot 169.000 (was 180.000).

Vooruitzicht 2016
- Nog bewuster en zuiniger omgaan met water. Niet dat daar de grote financiële slag maken maar wel dat het als kleine beetje gaat helpen en wij er kwa duurzaamheid goed bij voelen. Gezien het steeds meer regent kunnen we dat buitenwater meer inzetten bij de toilet bijvoorbeeld :-)
- We vullen onze Onvoorzien Zaken spaarpot aan tot 5.000 euro (nu nog 1.550 euro te gaan)
- We hopen in 2016 11.000 euro weten af te lossen met eerste aflossing a 3.000 euro eind maart
- We gaan op Koningsdag onze spulletjes proberen te verkopen wat we niet makkelijk via marktplaats kwijt konden en wat we nog niet weg willen doen naar de spullenhulp. Dat kan dan na 29 april alsnog.
- We ruimen nog meer op in huis, naar nog minder spullen. Leren gewend te raken aan minder om in de toekomst ook een kleiner huis te betrekken. Ons huidige huis is een heerlijk huis maar voor nu en de toekomst eigenlijk te groot. Dus hoge lasten voor veel wat niet nodig is.
- We goedkoper op vakantie gaan door kleinere uitstapjes te maken in Nederland en op de fiets. Alleen in september staat de wens om voor 2,5 wk naar de Provence te gaan. In 2017 willen we proberen 1 jaar helemaal niet naar het buitenland te gaan of in ieder geval geen gebruik te maken van de auto hiervoor.

Het hoofddoel is om tot aan de rentevast looptijd (1-4-2019) zoveel mogelijk af te lossen, op minimaal de executiewaarde te komen. Ook snel mijlpaal te halen om de boeterente van 0,2% tussen tijds af te halen. Dat laatste kan als we minstens op de executiewaarde zitten of WOZ. Dat moet ik nog even uitzoeken.

Conclusie
Het jaar 2015 was in onze ogen een top jaar waar wij reuze gelukkig zijn met de stappen en ontwikkelingen die we op financieel gebied hebben weten waar te maken. Het heeft onze levensvisie en levensstijl beïnvloed. We hebben zoveel weten te realiseren wat wij vooraf nooit hadden willen geloven. Voor 2016 kan ik me langzamerhand inzetten als budgetcoach. Dus wie advies en tips nodig heeft, ik doe dat voorlopig vrijblijvend. Ik leer er van en jij wordt er hopelijk beter van ... :-)

13 opmerkingen:

  1. Ik lees allemaal fijne en dankbare berichten van mensen op de blogs. Iedereen is erg tevreden en allemaal mensen die aan het aflossen zijn. Ook hier bij Vlijtig gaat het lekker.
    Fijne dagen samen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel en jij ook, ja het is een verrijking in veel meer opzichten :-) Dat weet je pas als je het doet en bent. Leuk dat iedereen zo is en jij ook :-) Ook leuk samen mooie dingen delen.

      Verwijderen
  2. Moet je eens zien zeg, als je dat zo allemaal op een rijtje zet! Super hoe jullie bezig zijn! En leuk dat je mijn blog ook hebt genoemd! Ik ben heel benieuwd naar wat 2016 ons allemaal gaat brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dank je, met alles op een rijtje zie je pas echt hoe ver je gekomen bent. Ja op naar 2016.

      Verwijderen
  3. Zo zie je maar, een schuld is nooit te groot om je schouders eronder te zetten en al werkendeweg kom je een eind en ontdek je veel. Klinkt goed allemaal. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker en daar zijn we nu ook achter en zo blij dat we toch gewoon begonnen zijn.

      Verwijderen
  4. Extra aflossen is alleen maar slim ;-)
    En kijk eens hoeveel je allemaal bespaard heb!?
    Super goed gedaan, op naar een nieuw jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker, ben ook zo blij dat ik al die blogs heb gevonden.

      Verwijderen
  5. Ik heb je blog net ontdekt. Super hoe jullie bezig zijn!
    Wij zijn ook aan het extra aflossen en afgelopen week de financiele balans op gemaakt zoals we elk jaar doen. We hebben besloten om ervoor te gaan dat we over zeven of acht jaar hypotheekvrij zijn! Manlief is vooral van de statistieken en voor hem is het excelbestand heel stimulerend. Ik ben meer het type om van niets iets te maken.
    De verwarming heel laag zetten werkt hier niet, aangezien drie mannen veel thuis werken. Dan kan het niet te koud zijn en we hebben een vrijstaand huis en dat is nogal wat kouder. Maar deze week de gordijnen in het kantoor opgehangen en dat scheelt ook weer een stuk aan verwarmingskosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De verwarming staat hier overdag op 18.5 og 19 en 's avonds op 20. Dan heb ik nog wel een wollen deken en kruiken nodig, maar ik ven dan ook een koukleum. In de nacht zet ik de verwarming nu op 14.5 en als het gaat vriezen op 13 graden.
      Wij hebben een grote open zolderruimte en daar zit een luik. Die doen we vroeg in de avond dicht en pas 's morgens weer open. Ik heb de was op zolder hangen en het moet dus nog wel ventileren. Het scheelt een heel stuk in de kou in huis nu we dat luik gebruiken. Wij hebben het er niet in gezet, de eerste bewoners hebben dat gedaan.

      Verwijderen
    2. Ja wat goed dat je gewoon dat doel stelt en focus, dat zal alles nog meer versnellen. Leuk dat je man ook van de data is, dat ben ik hier dan ook van de 2, Natas is van de uitvoer haha. ook belangrijk en aanvullend!
      Wat betreft het laag zetten, als je er al bewust mee bezig bent maak je er een stap in en de rest volgt van zelf beetje bij beetje. Ben benieuwd of jullie over 1 jaar niet gewoon net als ons weer hebben weten te verlagen. Nu zijn jullie al winststappen aan het maken. Dank voor het delen.

      Verwijderen
  6. Jullie hebben in het afgelopen jaar een enorme slag gemaakt! Fantastisch! Wees niet teleurgesteld als je in 2016 niet zo veel kunt besparen als in 2015. Op een gegeven moment kun je niet meer besparen dan je al doet.
    Ik heb het hier overdag 17.5 graden, daar ben ik helemaal aan gewend, maar soms is het "ineens" te koud en gaat de verwarming een graadje hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dank voor het aangeven dat inderdaad 2016 niet zo'n klapper zal worden als dit jaar. Denk ook dat 2015 de grootste klapper was. Nu de kunst om te genieten van de minder grote stappen. Wel gisteren een nieuwe blog gevonden waar wij weer stappen in consuminderen kunnen maken: http://greenevelien.com Maar dan ook om meer ecologischer te leven.

      Ja ik herken wel dat het ineens fris vind voelen en dan gewoon de verwarming even aan.

      Verwijderen