Verlossende aflossers: De eerste wkn in cryptocurrencies

dinsdag 14 november 2017

De eerste wkn in cryptocurrencies

Blogde ik op 3 november over onze opbrengst binnen 1 dag na de eerste bitcoin investering en de verwachting dat dit nog wel torenhoog zou stijgen, ben ik nu kwa investering voorlopig in de min. De bitcoin heeft een flinke val gemaakt maar lijkt zich momenteel na alle commotie in bitcoin land, afgelopen week, zich enigszins te stabiliseren.

Ik ben me flink aan het inlezen over bitcoins en alternative coins (altcoins) en de wereld er om heen. Altcoins zijn alle andere soorten crypto coins die te koop zijn. We hebben afgelopen periode 3 maal extra geïnvesteerd in bitcoins via Coinbase en bitonic. Helaas in het vorige weekend toen de munt nog erg hoog stond voor zijn vrije val van dit weekend. Het blijft dus koffiedik kijken wat het juiste moment is. Wat ik inmiddels heb geleerd zijn termen, mogelijkheden in handelen en dat de koers van alle cryptocurrencies, die heel volatiel zijn, mede onder invloed staan van techniekontwikkelingen en marktinteresse. Zo stond voor 16 november een aanpassing gepland voor de bitcoin (Segwit2x). Hiermee zou de transactietijd versneld worden wat ten goede komt aan kostenbeheersing en overdracht. Lees hier meer over de techniek.

Ook zijn er onder de diverse crypto coins een competitie van voordelen in de techniek. Zo heb je de Litecoin die het zilver wordt genoemd ten opzichte van de Bitcoin welke goud is. De Litecoin is voor overdracht van kleine bedragen een interessant middel omdat de techniek sneller is met transactie. De Litecoin is momenteel van schrijven 52 euro waard, de Bitcoin 5.600 euro. Daar zit nog een enorm gat maar als de Litecoin straks omhoog schiet dan kan je er nog flink rendement op maken. Zo zijn er nog veel meer cypto currencies, te noemen de Ethereum (Ether). Deze laatste had ik eerst als 2e crypto coin op het oog maar heb dit weekend gekozen voor Litecoin.

In Coinbase heb je voor alle 3 de crypto coins een online wallet. Naast dit voordeel heb ik gemerkt dat de koers voordeliger is via Coinbase dan andere exchange sites. Zo krijg ik via Coinbase meer Litecoin ondanks de 3,8% credit card kosten, dan als ik op dat moment via iDeal koop bij bijvoorbeeld BTCdirect koop en dat stuur naar mijn Coinbase wallet.
Vorige week kocht is via iDeal bitcoins bij Bitonic.nl. De kosten van aankoop en overzetten van Bitonic naar mijn Coinbase wallet was niet voordeliger en kostte vorige week een aantal uren voordat het via het miner netwerk was gevalideerd en geregistreerd op mijn online wallet.

Gisteren bij aankoop van Litecoin via Coinbase zelf stond de aankoop meteen in mijn Litecoin online wallet.
Inmiddels heb ik een online kluis via Coinbase wat ze je (gratis) boven $1.000 investering aanbieden. Van je online wallet schuif je makkelijk het grootste gedeelte daar naar toe. Dit geeft extra bescherming.
Van de onlineshop van Ledger Nano S (hardware wallet) heb ik vernomen dat verzending gepland staat vanaf deze week. Als deze week de Ledger Nano binnen is dan gaat alles uit de online kluizen daar naar toe.

Nog terugkomend op de aangekondigde Segwit2x. Deze update werd voor afgelopen weekend afgekondigd omdat er onderling te veel verdeeldheid ontstond binnen de bitcoin community. Een van de verwachte voordelen van de update zou investeerders in bitcoin extra geld kunnen opleveren omdat er een 2e munt op de markt zou komen. Dit gaat dus niet door met gevolg dat dit weekend er een enorme verkoop ontstond in Bitcoin naar Bitcoin Cash. Laatste is een eerdere extra munt die ontstaan is nadat er een technische update plaats vond. In bitcoin markt zijn er grote partijen die handelen met enorme grote bedragen en zo de koers bepalen volgens de Pump & Dump methode. Zie hier wat interessante termen uitgelegd. Mijn investering, is mij nu duidelijk geworden, een gevalletje FOMO. Ik moet nog veel leren en vooral ook leren te investeren als bepaalde munten flink gedaald zijn. Of te kiezen om nu periodiek aan te schaffen. Gisteren heb ik bij een neergang van Litecoin zo'n moment genomen. Uiteraard had ik ook extra in de Bitcoin kunnen steken, maar ik wil spreiden in cryptocurrencies en kan niet alles tegelijk.

Ondanks een slechte start vind ik het enorm boeiend. Ik lees & leer over de mogelijkheden in beleggen en handelen. De industrie rondom crypto currencies is enorm groot en er is een gezonde competitie tussen de techneuten van allerlei crypto coins wat de bitcoin vast nog beter zal maken.
Nu China interesse heeft in blockchain en een eigen coin NEO genaamd heeft, kan dit best nog een interessante investering worden. Echter is een hardware wallet maken in mijn Ledger nog iets te technisch dus hopelijk komt Coinbase of Ledger zelf met het snel toegankelijk maken van de NEO coin in eigen beheer.

Als je er ook interesse hebt dan raad ik aan de ontwikkelingen omtrent crypto coins te lezen net als dat je met je reguliere beleggingen het FD leest over de financiële markt. Dat laatste heeft mij ook geholpen om wat meer te snappen over mijn beleggingen via DeGiro.

3 opmerkingen:

  1. Interessant is deze markt zeker! Deze zin "Een van de verwachte voordelen van de update zou investeerders in bitcoin extra geld kunnen opleveren omdat er een 2e munt op de markt zou komen.". Waarom zou dit voor d ebitocin extra geld opleveren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenaren van de bitcoin, bedoel ik in deze zin, krijgen in zelfde aantal de 2e (afgesplitste munt) er bij, dus kans op extra rendement bij groei van nieuwe munt.

      Verwijderen
    2. Azo. Bedenk wel dat een nieuwe munt pas waarde heeft zodra "de markt" vertrouwen heeft in deze munt. Is dat het geval, dan zullen menten overstappen van Bitcoin naar de nieuwe munt, dus zal de Bitocin dalen. In het andere geval dumpt iedereen zijn of haar nieuwe munten voor bijna niets.

      Verwijderen